Běhání s kočárkem

Jsem máma | 4 komentáře(ů)

V dnešní době, kdy babičky chodí do důchodu až po šedesátce, a mladí lidé se stěhují za studiem/prací i přes půl republiky, je častým problémem sehnat hlídání. Každý si občas potřebuje odskočit k doktorovi, na úřady nebo prostě jen vyčistit hlavu. My jsme ale mamky šikovné, takže si umíme poradit v každé situaci.

 

Kdo je připraven, není překvapen

A proto se toho nebojíme, vezmeme kočár, nakrmené, přebalené a ospalé miminko, a jdeme na to. Možná vás napadne, že s vaším „obyčejným“ kočárkem to je přeci nemožné. Věřte, že není. Já osobně běhám už podruhé s polským kočárkem Jedo Memo, který rozhodně není přizpůsobený pro tento typ zátěže 😄.

Pokud jste teprve v očekávání a výběr kočárku teprve plánujete, máte výhodu. Dnes jsou na trhu speciální sportovní vozítka pro miminka, která jsou přizpůsobena k běhu, in-line bruslení a některé můžete navíc zapřáhnout za svůj bicykl a vyrazit kolmo.

Pěkný přehled běžeckých kočárků najdete u Mámy v běhu. Já osobně nemám s žádným vyloženě běžckým zkušenosti, takže se do jejich srovnávání radši nebudu ani pouštět. Pojďme se ale podívat na základní kritéria, kterých byste se při výběru běžeckého kočárku měli držet.

Co by měl správný běžecký kočárek splňovat

Měl by být:

  • co nejlehčí
  • snadno ovladatelný
  • prostorný pro dítě (novorozence, kojence i dvouleťáka)
  • polohovací (sed/polosed/leh)

Měl by mít:

  • co nejlehčí konstrukci
  • velká a dobře nafouknutá kola (kvůli minimálnímu valivému odporu)
  • možnost aretace předních kol
  • Běh s trenérem
  • S mým běžeckým trenérem
ČTĚTE TAKÉ:  Léčba jizvy z oblíbeného půlmaratonu - Scar Esthetique

Jak na to?

Při běhu s kočárkem je důležité dbát na správné držení těla a techniku běhu. V opačném případě mohou záhy přijít nepříjemné bolesti zad, přetížení některých svalových skupin, ale také úrazy zapříčiněné kolizí s kočárkem. Na co byste tedy měli myslet?

  1. Vzpřímená páteř, podsazená pánev a práce celého trupu (vč. šikmých břišních svalů)
  2. Úchop madla by měl být lehký, nikoli křečovitý, neopíráme se o něj, kočárek jen lehce tlačíme vpřed, případně jej lze poslat napřed a doběhnout (nezapomeňte zaaretovat kolečka, ať Vám kočárek neujíždí do stran)
  3. Zkrácený krok s přirozeným došlapem (ideálně na střední až přední část chodidla). Hlídejte si kam šlapete, jednou jsem si přišlápla kolečko a málem z toho byl pěkný karambol :-).

 

Můj tip:

nikola-trener

S mým běžeckým trenérem

Já osobně při běhu většinou tlačím kočárek jen jednou rukou s tím, že ruce pravidelně střídám. Jedna je sice šikovnější, ale po pár kilometrech si zvykne i ta nedominantní. Zpočátku jsem se často přistihla, že madlo kočárku svírám moc pevně a potom mi tuhly svaly rukou a krku a bylo to dost nepříjemné.

Na rovině kočárek často posílám před sebe, abych si srovnala krok a běžecký postoj. Každý si časem najde svůj způsob.

Na co nezapomenout

Ač je lepší mít kočárek co nejlehčí (s mým 10měsíčním 12kilovým miláčkem to dost dobře nejde :-D), myslete na to, že vaše miminko může přepadnout náhlý hlad, žízeň či střevní příhoda. Takže sbalte vše, co by se mohlo cestou hodit – svačinku, náhradní plínky, ubrousky apod. Občas přijde vhod i pláštěnka.

ČTĚTE TAKÉ:  Qeridoo kočárek do každé aktivní rodiny

 

Běžecký trénink s kočárkem

Nespěchejte! Z vlastní zkušenosti vím, jak brzy po porodu mohou přijít myšlenky na běh. Po prvním porodu jsem raději vyběhla až s tříměsíčním odkladem. U druhého syna to byly jen tři týdny :-). Vždy myslete na své zdraví, zejména na své pánevní dno. Než poprvé vyběhnete, měly byste jej pravidelným posilováním zpevnit. Pokud byste při jakékoli fyzické činnosti cítily bolest, pnutí nebo jiné nepohodlí, přestaňte.

Zpočátku můžete chůzi s kočárkem prokládat krátkým během, potom naopak běh chůzí, až jednou zjistíte, že jste celou dobu jen běžely. Rozhodně si nejdřív vyberte rovinaté trasy, ideálně s asfaltovým povrchem (pro poporodní ženské ústrojí sice nic moc, ale zbytečně se nenadřete). Později se můžete odvážit do kopců i přírody. Kilometry taky navyšujte pozvolna.

Sem tam nechte tatínky, aby ukázali své otcovské umění, a vyběhněte bez zátěže v podobě vašeho malého uzlíčku štěstí. Zjistíte, že se vám najednou běží mnohem snáz. A můžete se pustit i do míst, kam se s kočárkem běžně nedostanete.

otec-kocarek

I tatínkové se musí činit

Strollering®

Říká vám něco pojem Strollering? Někdy příště vám o něm napíšu víc, prozatím si můžete prostudovat oficiální webové stránky tohoto sportu určeného pro maminky s dětmi v kočárku. Pro návrat kondičky po porodu ideální ;)!

 

Tak ať vám to spolu běhá ;)!

A užívejte si to. Kochejte se přírodou, vnímejte sílu slunečních paprsků a sdílejte bezprostřední radost vašeho zlatíčka.

Zdraví vás můj nynější trenér Štěpánek ♥

maly-trener-dite

Mazlík můj ♥

A jaké jsou vaše zkušenosti s kočárkoběhem? Podělte se o své postřehy a tipy i s ostatními maminkami!